Sciany zewnetrzne z betonu jamistego
Przed rozpoczęciem montażu przeprowadza się odbiór techniczny dźwigów montażowych oraz stanu lin, bloków, belek pomocniczych i innych urządzeń montażowych. W czasie montażu należy przede wszystkim dopilnować, aby element był utrzymywany na haku żurawia dopóty, dopóki nie będzie zabezpieczona jego stateczność, tj. do momentu ostatecznego ustawienia go na swoim miejscu na warstwie zaprawy z wypionowaniem i spoziomowaniem. W przypadku konieczności stosowania tymczasowych zabezpieczeń stateczności elementów za pomocą np. rozpór montażowych i łączników imadłowych zabezpieczenia te powinny być wykonane przed zwolnieniem elementu z haka żurawia montażowego. Rozpory i łączniki zabezpieczają elementy o grubości poniżej 30 m przed działaniem sił poziomych i pomocne są przy rektyfikacji elementów przed wykonaniem połączeń. Montaż konstrukcji prefabrykowanych powinien być prowadzony w kolejności zapewniającej stateczność zmontowanych części konstrukcji. Montaż konstrukcji powinien przebiegać w kolejności zapewniającej stateczność zmontowanych konstrukcji w kierunku podłużnym i poprzecznym, tj. sekcjami stanowiącymi niezmienne układy statyczne. W przypadku, gdy ze względu na warunki miejscowe zachodzi konieczność odstępstwa od metod podanych w projekcie montażu, kierownik montażu powinien sprawdzić, czy naprężenia montażowe przy odmiennych sposobach zaczepienia i transportu elementów nie przekraczają wartości dopuszczalnych. Poza tym należy zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie następujących przepisów: a) montaż następnej sekcji nie może być rozpoczęty do czasu trwałego zamocowania elementów poprzedniej sekcji, b) obciążenie danej sekcji może nastąpić dopiero po osiągnięciu przez beton w połączeniach wykonanych na mokro 70% wytrzymałości projektowanej, c) wykonanie połączeń na mokro oraz zalewanie węzłów spawanych, współpracujących statycznie z konstrukcją, jest niedozwolone w. temperaturach poniżej O C; wykonanie tych robót w okresie zimowym wymaga opracowania osobnej technologii, d) między brygadą montującą a operatorem żurawia powinna być ustalona sygnalizacja wizualna, którą należy ściśle przestrzegać w celu uniknięcia pomyłek, które mogą być często groźne w skutkach, Do przewozu elementów ściennych stosowane są niskopodwoziowe przyczepy w rodzaju produkowanej w kraju przyczepy siodłowej PlOA o nośności 10 T. Przyczepa posiada specjalne uchwyty do mocowania płyt w czasie transportu. Według doświadczeń zagranicznych (ZSRR, Szwecja, CSR, Francja) wartości dopuszczalnych tolerancji ustawienia elementów konstrukcji wielkopłytowej można ustalić jak niżej: a) przesunięcia osi law fundamentowych i ścian piwnicznych w stosunku do osi projektowanych ±5 mm b) różnice między rzędnymi górnej powierzchni ław fundamentowych i ścian piwnicznych w stosunku do rzędnych projektowanych ±3 mm c) przesunięcia osi płyt nośnych i działowych w płaszczyźnie ich oparcia w stosunku do osi projektowanych ±3 mm d) odchylenie powierzchni płyt ściennych od pionu na poziomie górnej krawędzi ±3 mm e) całkowite dopuszczalne odchylenie ścian nośnych w górnym przekroju dla całości budynku [podobne: hologramy na legitymacje, chyżbet, kocioł gazowy kondensacyjny cena ]